Total Pageviews


Thursday 2 February 2012

Aktiviti Bersama Sumayyah

Hujung minggu dihabiskan bersama 'buah hati mama' di rumah. Siapa lagi kalau bukan si comel mayya. Buat pertama kalinya kami akan menyediakan 'brownies' bersama. ;) hehe...

Senang je, tak perlu bersusah. Kami gunakan adunan segera dari Nona, 'Dark Chocolate Brownies' yang amat mudah disediakan. Hanya perlu campurkan 3 biji telur ayam, vegetable oil dan air... Ringkas bukan?? jadi, tiada alasan untuk memasak... Dunia hari ini semuanya amat MUDAH!!!  :)

Mayya amat 'excited' dan dengan muka penuh minat dan khusyuk menyediakan adunan satu persatu... dalam hati saya 'Ya Allah, moga brownies ini dibakar dan masak dengan sempurna'. Bukan ape, mayya yang baru usia 3 tahun 1 bulan ni masih tak mengerti bila saya suruh dia pusing satu arah sahaja, abis semua arah dipusingnya dengan wajah ceria.. Syukurlah tak 'bantat'. kekeke

Mayya mula menyebatikan adunan.. :)


Masukkan 'vegetable oil' sedikit demi sedikit


Jika suka tambahkan kekacang... *kami memilih almond*



siap untuk dibakar... :)

Alhamdulillah, percubaan pertama mayya berhasil. Cuma ter 'overbaked' aje menyebabkan lapisan atas dan bawah keras sedikit.. 'syukurlah tak hangus.. hehe' Apa-apa pun amat sedap dimakan dan seisi keluarga minum petang sambil menikmati Dark Chocolate Brownies bersama secawan teh Sabah... :)

Sebenarnya, brownies ini adalah hasil aktiviti si ibu dan anak pada petang ahad ini tetapi jauh dari itu adalah 'bonding' time bagi kami berdua. Waktu saya bersama mayya amat terhad dan kesempatan ini saya ambil untuk menambat hati si anak kepada saya sambil saya ajarkan secara terus kepada dia. Sambil - sambil mengadun saya bacakan beberapa surah agar dia tahu penting surah-surah pendek diamalkan dan tak lupa membaca bismillah setiap kali ingin melakukan sesuatu. Espek kebersihan dalam penyediaan masakan tidak saya kesampingkan. Dari aktiviti ini mayya tahu bahawa semuanya perlu bersih sebelum nak bagi orang lain makan, Islam amat menitik beratkan soal kebersihan.

Harapan saya moga selepas ini Allah berikan saya lagi idea untuk bersama anak sambil saya dapat mengajar dia praktikal kehidupan.... :) Hidup ini indah dan ada sebab Allah turunkan kita ke dunia ini. Oleh itu gunakanlah kesempatan yang diberikan oleh Allah swt ini sebijaknya dan jadilah hambaNya yang sentiasa bersyukur... :)

No comments:

Post a Comment