Total Pageviews


Thursday 3 April 2014

Day 1 ~ Trip Mak Bawang : KL ~ Kundasang


Jam 3am dah gerak ke LCCT.... excited bebenor nak gi Sabah arini... Actually cuak gak sebab dah seminggu borang cuti bos tak sign - sign.... Alhamdulillah lagi 12 jam nak fly dia kata OK, Boleh cuti... yeayyyy!!!! Syukur sangat2 sebab dapat bercuti dalam keizinan... hahaha

Trip kali ni saya join Aimi... semuanya atas perancangan Aimi dan saya ni membantu sikit2 je... Seronok join trip Aimi ni, mesti happening... last skali join trip Aimi ke oversea adalah pada tahun 2011 masa gi Seoul dulu... memang best.. :)  Ni linknya  :  http://elamayya.blogspot.com/2012/09/seoul-escape-day-1.html

Trip kali ni kami berlima, Me + Aju + Aimi + Alan + Hj Kassim akan ke KK - Kundasang - KK - Labuan - Brunei - KL.

Wowee... tengok plan perjalanan je dah excited tu blom mengalami sendiri pengalamannya itu kan??? Walaupun ini merupakan kali kelima saya ke Sabah, ikhlas saya katakan I LOVE SABAH very much.. saya tak pernah bosan kat Sabah dan saya amat sukakan cuacanya, persekitarannya dan juga orang2nya... ;)

Okla, dah banyak saya bebelkan.. so lets the journey begins....

Naik flight AA ke KK.. 

Alhamdulillah... setelah 2 jam lebih dalam flight kami selamat mendarat... Kereta Sewa telah siap menunggu... So apalagi, jam pun dah tunjuk waktu tengahari... Jalan2 Cari Makan lah kita... :)

Kereta Sewa... brand new lagi... ;)

Three of us... 

Destinasi pertama kami adalah Gerai Sri Cahaya 2 untuk lunch kami... Apa yang istimewanya kat gerai ni???
Haaaa... apa lagi kalau bukan Lokan Panggang dan Kelapa Bakar nya... tak cuba tak tau kan? Jom.. sekarang ni kita cuba ramai2... :)

Lokan Panggang

Pilihan mengikut saiz lokan

Gerai Sri Cahaya 2

Lokan di panggang..
Setelah masak, Lokan akan terbuka...

Aimi & Air Kelapa Muda Ais..

Kelapa Bakar..

Alan & Kelapa Bakar nya...


Our Lunch..

Lokan Panggang..

Kelapa Bakar

Alhamdulillah... memang sedap dapat makan panas-panas... Lihatla betapa tradisinya cara diaorang panggang lokan ni dan bakar kelapa tu... Paling kelakar beriyalah kitaorang nak try air kelapa bakar ni jadinya dari 4 buah kelapa bakar tu satu je yang berhabis gara2 macam rasa minum minyak... hahaha... tulah bukan semua orang boleh makan atau minum cam saya.. telan batu ngan kayu pun boleh lagi almaklumlah perut ni macam tong sampah.. bedal masuk asal Halal kay... ;)

Sebenarnya Kelapa Bakar ni ada khasiatnya... yang saya tahu ianya diminum dan dimakan natural tanpa ada tambahan rasa atau bahan akan membantu perjalanan darah serta ia akan membersihkan perut kita.. Ada juga bukti yang menunjukkan dengan minum air kelapa bakar ni dapat meluruhkan batu karang dan batu ginjal serta berkhasiat untuk mengurangkan risiko strok bagi penghidap darah tinggi... InshaaAllah..

Okla, perut dah kenyang kami teruskan perjalanan ke Kundasang.... Dalam perjalanan ini kami akan menyinggah tempat-tempat yang menarik untuk kami lawati dan bershopping.... heeee... 

Desinasi kedua adalah Rumah Terbalik....


Signboard..

Map..

Tiket masuk.. RM10

Tu dia... RUMAH TERBALIK..

KERETA TERBALIK pun ada...

Sisi tepi RUMAH TERBALIK..

Pukul Gong sebelum masuk rumah..

Semuanya terbalik..

Ampai Terbalik...

Basikal Terbalik..

LAMAN TERBALIK

TANDAS TERBALIK..#Mr Alan... tahan ape tue??? ;)

Bergambar Kenangan Bersama..

Diantara dua jari...

#RememberingMH370

Rumah Terbalik ini merupakan yang pertama di Asia Tenggara dan yang ketiga di dunia. Boleh bergambar diluar sahaja, kat dalam tak dibenarkan. Semua benda kat sini dalam kedudukan terbalik kecuali aircond. Handal kan orang yang bina rumah ni??? ;) Benda yang paling berat kat dalam rumah ni adalah mesin jahit... huh... dan rumah ini dibina dengan kos RM500,000.00

Kami teruskan perjalanan dan singgah ke destinasi ketiga iaitu Jambatan Gantung Tamparuli... Disini kami just tangkap2 gambar kenangan sahaja.. Semasa kat sini saya teringat first time saya naik jambatan gantung ni kat rumah Juju (bestfren aka roommate saya masa kat kolej mara banting) di Kota Marudu.. lagi adventure, siap dengan mendukung si Mayya yang berusia 2 tahun ketika itu.. ;)


Jambatan Gantung Tamparuli..

We are here...

suhu makin sejuk dengan kabus tebal 

Sepanjang perjalanan dari Tampuri ke Pekan Nabalu kami ditemani dengan kabus tebal dan suhu yang dingin... Ya Allah, bestnya rasa... teringat masa menggigil tahan sejuk kat Guilin tu hari.. dalam hati dah menyesal tak bawa baju sejuk.. dok pikir2, camnelah nak tido malam ni??? #dilema...

Destinasi Kelima kami ialah Pasar Nabalu... dok baca blogger2 tulis memang highly rekemen shopping ole2 kat sini.. compare harga kat KK memang kat sini much more cheaper... so apalagi... saya beli untuk mayya jela... ;)


Pasar Nabalu

Pelbagai Cenderahati ada dijual...

Air Soya brand Gardenia...kat semenanjung ada ke?

Hj Kassim belanja saya air soya ni... Ok, baru saya perasan.. Gardenia bukan aje jual roti... Air pun ade brand Gardenia??? wahhhhh.... biar betul???

Akhirnya kami sampai ke Destinasi Ke Enam iaitu Gunung Kinabalu... MashaAllah, riangnye tak terkata.. walaupun ini kali kedua saya sampai kat sini rasa cam jakun pun ade gak... hahaha..


Tiket Kinabalu Park ~ RM3
Kabus makin menebal...
Kiau Gap View
Pemandangan tak nampak disebabkan kabus tebal..
Aju... Selamat Mendaki!!! #Chayok!!
Berjaya!!!
Dua jejaka stress kerana ditahan atas dakwaan....#masuktanpapermit... ;)
*just kidding..
Penat ker Hj Kassim???  ;)
Kepenatan balik dari mendaki... #kekeke
Lapor diri kat Check Point 1...
"Kak Aju... Hold On... Let me explain...." ~ Alan
"Alan... No.. No.. No... you hear me..." ~ Aju
#agak2 apela kazen berdua ni ngomel ye...
siyes betul si Alan mengexplain... kekeke

Pondok melepaskan lelah..
Bacalah... #sedikit sejarah dan fakta...
Laluan ke Waterfall...
Alas Belakang untuk bawa barang naik ke Gunung..

Welcome to Kinabalu Park..

Entrance...

MasyaAllah... cantiknya pemandangan...

Memang cantik pemandangan kat sekitar kaki Gunung Kinabalu ni tambahan pula saya memang suka "blending myself with nature..."

Destinasi kami yang ketujuh hari ini adalah Kundasang War Memorial... Disinilah tempat khas yang disediakan bagi memperingati para pejuang yang telah gugur di medan peperangan... Agak cantik tempat ni kerana bunga2 yang ada menceriakan lagi kawasan ini... #sori tak upload gambar bunga sebab dah banyak sangat gambar dalam entri ni, untuk day 2 saya upload gambar bunga.. bunga2 kat Kiram's Village lagi lawa2... ;)


Welcome to Kundasang Memorial..


Cantik...

Artikel untuk dibaca pengunjung...

Bahan bacaan..

Gone but not forgotten...

Silakan masuk...

Ohhhh Adikkk!!!! Ohhhh Kakju!!! ~ sketsa jangan tinggal daku... ;)

Tugu  Peringatan...

Close up...

Bendera Berkibar...

Indah...

Sajak khas buat pejuang...

Kami disini...

Besarnya pokok pakis nie...

riadah ~ driving range... ;)

Bagusnya kat Kundasang ni, penduduknya selamba aje driving range kat kawasan tanah lapang depan Kundasang Memorial Park ni... memang santai dan cool... tengokla gambar tu.. ramai yang mengasah skill golf mereka... ;)

Destinasi kami yang kelapan adalah.... check in kat Kiram's Village Challet... SubhanaAllah... cantiknya chalet kat sini.. teringat kat cerita Hobbits... rumah-rumahnya comel ditambah dengan bunga-bungaan yang ditanam umpama berada didalam taman... lagi-lagi cuaca hari ini amat sejuk... semakin lega kepala ni... hilang segala masalah yang bersarang di fikiran... Thank You Allah kerana kurniaanMu ini...

Bilik Broccoli
Pemandangan puncak gunung dari Kiram's Village...



Pejabat Kiram's Village..

Kat sini kami dapat 2 buah bilik... Bilik Broccoli untuk Alan dan Hj Kassim manakala Bilik Onion untuk kami... Punyalah excited nak masuk bilik sebab dari jauh nampak sangatlah cantik... So berebut2lah kami nak masuk Bilik Broccoli ni... bukak je pintu Alan dan Hj Kassim berpandangan dan akhirnya kami berlima gelak besar... Teringat kata2 Hj Kassim... dahla katilnya tinggi kat atas, camnelah nak kena tidur bersama, kang ade jatuh katil dan terus bergolek jatuh tangga... kahkahkah... memang pecah perut kami ketawa... Akhirnya Aimi ambil extra bed untuk Hj Kassim tidur kat bawah... hihihi..

Tempat tidur Bilik Broccoli...

Katilnya ~ Bilik Broccoli..

Jom ke Bilik Onion pulak.... #jeng3x

Tada ~ Bilik Onion...

Macam2 nama bilik... sangat comel.. :)

Kami nak keluar gi Dinner... 

Selepas bersihkan diri serta menunaikan solat, kami berempat tanpa Hj Kassim turun semula ke Kundasang.. Almaklumlah, cuaca sejuk so perut ni mulalah berdondang sayang minta di isi... dengan segala harapan punyalah kami berangan nak makan kat Hidayah Restoran yang femes among blogger... 


Suasana nan senja...
pemandangan dari jalan raya...

Cari punya cari kami hampa dan akhirnya KFC jela rezeki perut kami malam ini...

KFC ~ Idamanku selalu...

Malam masih muda... perut pun dah kenyang kan??? so kami tekad nak cari jugak kat manalah Hidayah Restoran ni... puaslah si Alan memandu dalam gelap malam dan  jeng... jeng... jeng... Kami JUMPA!!! yeeaayyyy.... Alhamdulillah....

Hidayah Restoran Dan Katering...

Tak dapat makan kat sini pun tak mengapalah... kami just tapau Sayap Ayam Madu yang glemer kat sabah ni.... Kalau kita panggi Kepak Ayam Madu... ;)

Jom beli Sayap Ayam Madu...

Sampai je kat Kiram's Village, kami ajak Hj Kassim lepak makan sambil kami minum teh sabah dengan merasai keenakkan sayap ayam madu ni... Sejuk jangan cakap... punyalah menggigil, dahla tak bawa baju sejuk.. rasakan... ;)

Jom makan ~ Sayap ayam madu...

bergossip sambil menahan sejuk.. ~ngee...

Paling bercinta bila pikir nak mandi ke taknak.. walaupun ada air panas tapi sejuk tu sampai ke tulang.. apa2pun sejuk camne saya tahan.. mandi tetap mandi kay... :) malam ini saya tidur dengan baju yang berlapis2... kena tidur awal sebab kat sini jam 4 lebih dah subuh.... Allahuakbar...

Alhamdulillah... hari pertama trip ini telah kami berjaya laluinya dengan gelak tawa dan ketenangan bersama alam... 

#P/S : Nanti kan... Day 2 ~ Kundasang - Kota Kinabalu ye.... ;) #dijamin akan buat pembaca tertawa dan tersengih sorang2... kikiki.. 


4 comments:

  1. asslamualaikum.. nak tanya kul rapa sis smpi kk? sbb byk tmpt sempat g?
    Bln 10 ni sy n family nak pergi sana, 1st timer...tapi smpi airport dlm 1ptg++ dan plan nak tido di kiram village? rasa sempat x nak pergi semua tmpt tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam... dalam jam 11 lebih sampai KK... Rasanya kalau sampai KK dlm 1pm++ tu tak sempat nak cover semua tempat tu, its ok saya cadangkan leh je ronda2 around kundasang tu esok pagi nya.. Do enjoy your stay kat sana ye...

      Delete
    2. semua tempat tu senang ke nak cari? leh tgk dlm gps?

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete