Total Pageviews


Friday 4 April 2014

Day 2 ~ Trip Mak Bawang : Kundasang ~ Kota Kinabalu

Seawal jam 4.45am saya dah bangun... subuh kat sini awal, dan punyalah mencabar nak ambil wudhu... Air nya jangan ceritalah betapa sejuk bekunya... hahaha tapi bila muhasabah diri, betapa banyak nikmat yang telah Allah berikan kepada saya tak sanggup saya nak kufur nikmat dengan mengabaikan perintahnya dengan itu saya tahan jela... baik sejuk dari panas kan??  ;)

Selesai solat saya dan aju plan nak morning walk... buka je pintu aju terkejut pabila kasutnya tinggal sebelah... Ya Allah, sapelah pulak peminat misteri si Aju ni... hahahaha... dah termenung camne nak buat takde kasut... Alhamdulillah, kebetulan saya bawa sandal dan kasut so bagi jela aju pinjam kasut saya tu.. Gamaknya si aju dengan kasut Ronald McDonald lah ye.... (saiz kaki saya lagi besar dari saiz kaki aju...)

Punyalah lawak.. takpe, rilek2... kita ambil feel embun pagi kat luar ni... Jom tengok gambar...

Gunung Kinabalu...

Cantik...
Mentari mula bersinar...
Gunung Kinabalu...
Cantiknya si bunga kuning...
Comelnya si bunga putih...
Pine..

Cafe...
Si kuning bertompok merah...
Cantikkan??
Merah Jingga...
Bunga yang bermisai...
Gudmorning Hj Kassim...

Cantik Chalet ni...
Daun bawang nya segar bugar...
Gudmorning Mr Sunshine...
Aimi bergambar kenangan..
Cantik..
Di Kiram's Village..
Kunci Pintu Chalet...

Lihat kunci pintu tu... ONION.... secara rasminya mulai hari ini geng mak dara bertukar nama ke Geng Mak Bawang ye... ;)  semoga kenangan trip ini sentiasa segar di ingatan kami... Insha Allah...

Awal lagi kami dah breakfast.. Lapar gilerr disebabkan cuaca sejuk... Nyum2 bila dapat makan panas-panas... Jom makan...


Maggie Goreng bersama Milo Panas..

Our Breakfast..

5700ft above sea level...

Lavender...

Geng Mak Bawang..

We are here...

Kami terus checkout dan meneruskan perjalanan ke Destinasi ke 9 iaitu.. Desa Dairy Farm.. MasyaAllah... cantiknya kat sini dah ala2 macam kat oversea lah pulak rasanya... Kandang lembu kat sini memang cantik terjaga... Pelbagai aktiviti boleh dibuat disini umpanya memberi lembu atau kambing makan dan juga melihat diaorang memerah susu lembu. Tapi kami tak dapat tengok perah susu sebab masa nya pada jam 3 petang... next time jela nampaknye... ;)

Tiket masuk..

Cantik pemandangan..

Me & Aju..
dah macam kat NZ kan???
Aimi & Alan...
Desa Cattle...



for hygenic purposes...



jeng... jeng... jeng...
tada...
syiok nye baring2..
bagi anak kambing makan rumput..
anak lembu pulak..
berebut2...
Beli susu ke hj kassim??

Destinasi kesepuluh ialah Sabah Tea Plantation....

Welcome to Sabah Tea Plantation
Silakan masuk...
Tabah menapak..

Jalan naik ke Tea Plantation ni memang mencabar lagi - lagi bila ianya berpasir... Alan give up dan Hj Kassim sambung bawa kereta naik ke atas udahnya kami berempat terpaksalah..... JALAN KAKI... hahaha, baru adventure kan.... tak sampai 10minit kami pun pancit... ;)

Go... Go... Aimi!!
Sabah Tea..
Bendera Sabah..
Finally... I'm here!!
Pokok Teh...

Teh Sabah..
Jom minum..
Ngeteh...
Gunung Kinabalu...
Aju & Gunung Kinabalu..
Geng Mak Bawang..
Aimi & Alan..
Indah...
Grading of Tea..

Actually agak frust jugalah bila masuk kat cafe nya.. ingatkan macam kat Cameron Highlands sama ada kat Bharat Tea or Boh Tea lehla makan scones ngan teh... hurmmm.. takde... minum teh pekat jela semata2.. dalam hati dah berangan.. tahun ni nak gak gi Cameron... ;)

Destinasi ke 11 : Tagal Sg Moroli

Welcome to Tagal Sg. Moroli..

Jambatan Gantung..
Bagi Ikan makan..
Sayang... meh makan...
Depanlah sikit Aimi..
menunggu ikan menyerang...
Selfie Bertiga... :)
Menyerah kaki... #hahaha
Aju...
Me...
giliran Alan..
tengok kaki Alan... 
Huwa... punyalah geli bila ikan-ikan kat sini menggesel2 kat kaki saya... dah tu kena kerumun ngan ikan2 yang agak besar nih... dah nampak macam pirana pun ada... hahaha.. tapi tak cuba tak tau kan.. at least bila orang tanya leh gak describe sikit2 macamana rasa kene kerumun dek ikan2 ni... hahaha.. #taubat tak mau lagi...

Bye2 Gunung Kinabalu... kami memulakan perjalanan turun ke Kota Kinabalu dengan mengambil jalan lama... Adventure gitu.. jalannya bengkang bengkok dan banyak juga lori... Thank You kat Alan yang amat berhati-hati memandu... Kami singgah lunch kat Restoran Nur Ain.


Restoran Nur Ain..
Nosi goreng cina..
Nasi Paprik..
Aimi nye makanan sedap... :)

Destinasi ke 12 : Tugu Tambunan. Tugu ini dibina bagi menandakan tapak kubu Mat Salleh (iaitu ketua kampung dan juga pejuang bangsa menentang pemerintahan Inggeris) yang telah ditawan oleh Pasukan Bersenjata North Borneo Constabulary pada 1 Februari 1900.


Pisompuran Square
Tugu Tambunan
Artikel..
Monumen..
Batu Perpaduan

Alhamdulillah... kami teruskan perjalanan ke KK.. Kami terpaksa lepaskan plan awal nak ke Poring dan Lok Kawi kerana kesuntukkan masa.. Hopefully kami sempat ke Monsopiad Cultural Village sebab tutup jam 5pm dan tinggal beberapa jam saja lagi... Rasanya best jugak ke sana, dapat tengok kepala tengkorak.. #huhuhu...

Alhamdulillah... kami sempat sampai ke Destinasi ke 13 : Monsopiad Cultural Village.

Monsopiad Cultural Village..
Bacaan Umum..
Monumen..
mengisi buku pelawat...
tempat persembahan...
jambatan gantung..
i'm here...
replika rumah...
dapur..
pangkin..
apa tu??
jenis-jenis padi..
tuak..
pelbagai jenis tuak..
Welcome to The House Of  Skulls..
Aju was here...
Jom lah naik....
in the house...
The skulls... #this is original tau... *scary
Gunung Kinabalu..
pemandangan atas dan bawah..
Bagi yang berminat untuk tau lebih lanjut tentang sejarah Monsopiad ni, lehla baca kat SINI

Kami teruskan perjalanan ke KK, check in hotel, letak barang dan keluar balik... Terus ke stesen bas untuk beli tiket bas ke Menumbok untuk esok hari... yeaaayyyy... nak kemana kami naik bas ye??? haaa.... sabar.. nak tau baca entri saya untuk day 3 ye... #ngee...

Beli tiket bas..
Jadual Perjalanan..
Kami beli tiket jam 1pm...
Alhamdulillah dah beli tiket so rasa lega sangat... Apalagi jom shopping t-shirt... haaa, katne ye??? semestinya kami ke ..... Destinasi ke 14 : Hard Rock Kota Kinabalu. Aju dan Aimi ni memang peminat tegar tshirt Hard Rock ni.. dah merata dunia koleksi diaorang.. saya ni baru je berjinak-jinak... hehehe...

2 beg aje... ;)
Comel... #warna pink...
remang senja nan indah...

Sesudah membeli belah kami teruskan perjalanan ke Destinasi ke 15 : Perdana Park ~ Musical Fountain Performance

Apa yang istimewanya kat sini??? Pancuran air yang berwarna-warni ditambah pula dengan dendangan lagu amat mengujakan perasaan kami.. sungguh kreatif penggubahnya... Alhamdulillah, syukur dapat mengalami dan menikmati suasana ini sendiri... Asik kami mengambil gambar... sudi-sudikanlah scrool gambar kat bawah nie ye... amat cantik!!

Perdana Park
Musical Fountain Performance
MFP : 1
MFP : 2
MFP : 3
MFP : 4
MFP : 5
MFP : 6
MFP : 7
MFP : 8

Perut dah mula berkeroncong... Kalau gi Sabah tak sahlah tak pekena seafood... kalau nak harga yang reasonable and affordable lehje makan kat Pasar Malam berdekatan Pasar Filipina nie.... Sebelum makan, sempat lagi beli ikan masin, sotong kering dll kat sini.. ;)

Gerai Ikan Masin..
Pilih je... semua ada..
Pasar Malam..

Kat sini ada dua pilihan.. kalau dah lapar sangat leh je pilih masakan yang telah sedia dimasak, nanti diaorang akan just panaskan.. tapi kalau nak lagi sedap kita pilih yang mentah, timbang, nego harga dan diaorang akan masakkan mengikut masakan yang kita hajati... Bestkan?

Fresh Seafood..
Hi Mr Lobster..
Mak... Ayah... dan Anak...
Tersedia dimasak..
Pembuka Selera...
Me & Aju..
Our Lobster...
Tu dia... Aimi dah promote.. ;)
Hj Kassim dan rumpai laut nye..
Our Dinner..
Jom makan..
Alan.. finger licking good ehhh... :)
Besarkan Lobster tu??

Oklah harga makanan kat sini.. untuk Lobster 2 ekor, sotong dan ikan semua skali kami habis tak sampai RM180 untuk 5 orang makan (sorang RM36).. kalau kat semenanjung, Lobster tu je seekor dah beratus.. ;) Alhamdulillah..

Kami sambung perjalanan kami ke Destinasi ke 16 : Pasar Malam Kampung Air...

Saya suka shopping kat sini.. harga kat sini lagi murah berbanding kat Pasar Filipina tu... dan apalagi, mulalah kami bershopping... ;) *dah nama pun perempuan kannn.... ;)

Alan... penat nampak??
Aimi... beli apa tu?
Jom beli t-shirt..
Aju dan Aimi teliti memilih..
Mutiara...

Malam masih muda... kami teruskan destinasi ke 17 :  Menara Jam Atkinson, Padang Merdeka Kota Kinabalu. Menara ni sebelah je ngan hotel kami... Kat sebelah ni ada balai polis... Ada kisah sejarahnya menara ini. Sebelum Sabah diberi nama Jesselton, nama lamanya adalah Kampung Air.. So mungkin menara ni dibina sebagai penanda arah pada zaman dahulu... 

Waktu malam menara ni bercahaya, memang cantik pabila ditangkap gambarnya sebagai kenangan... :)

Aimi & Menara Jam Atkinson..
Jam 11.25 malam..
tugu apa ye ni??
Balai Polis design dahulu... #klasik

Akhirnya kami balik hotel... Walaupun letih tapi rasa puashati... banyak pengalaman hari ini.. Syukur Alhamdulillah.. Oh ya, kami tidur kat Dreamtel Hotel... Hotel baru so semuanya baru.. amat selesa lagi2 tilamnya dan bantalnya masih lagi gebu.. Nyenyak kami tidur... #happy sangat2 ke mimpi land... ;)

Dreamtel Hotel..

P/s : Nak tau kami ke mana esok???? Bacalah Day3 Trip Mak Bawang... ;)

No comments:

Post a Comment