Total Pageviews


Friday 22 August 2014

Acheh ~ Day 1

Assalammualaikum kepada peminat blog sekalian...

Kali ni saya nak kongsikan kembara saya ke bumi Acheh yang digelar Serambi Mekah...
Bila saje saya kata nak ke Acheh, semua orang terkejut dan bila ajak kengkawan join skali ade yang pelik kenapalah saya ni beriya sangat nak ke Acheh.. apa yang ade kat Acheh tu?? kata mereka..

Nah, sekarang ni biar saya share pengalaman saya berada di Acheh selama 4 Hari 3 Malam...

Acheh... here we go...
Cik Mayya & Kak Ea ready to check in...
Alhamdulillah ~ safely arrived...

Kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Iskandar Muda, Acheh jam 2.15petang. Mayya, Kak Long dan Ea tidak berapa sihat, batuk dan demam. Irwan telah setia menunggu kami dan setelah check in hotel Rasamala Banda Acheh, kami rehat sebentar dan keluar semula untuk makan malam.

Sebelum makan malam saya bertemu dulu dengan Pak Safriyal untuk bertanya lanjut tentang Rumah Anak Yatim Mangsa Tsunami yang akan kami lawati. Setelah berbincang secara mendalam kami memilih untuk ke Rumah Dayah Nurul Huda yang menempatkan 300 orang anak2 yatim / susah untuk saya sampaikan kiriman barangan dan wang tunai dari rakan - rakan fb saya di Malaysia..

Sebelum ke rumah anak2 berkenaan kami singgah makan malam dulu.. Irwan bawa ke Rumah Makan Khas Aceh Rayeuk... Nyummmm, makanan asli orang Aceh... *sedap... 

Rumah Makan Khas Aceh Rayeuk..
Mau makan apa ya Ibu???
Ambil order...


Kami order Nasi Putih, Ayam Tangkap (nie memang sedap - must try), Keropok, Kangkung, Sate, Dendeng Sapi (must try too - sedap!)...

Sedapnye...

Kak Long & Air Avocado nye...

Kami berkesempatan ke Rumah Dayah Nurul Huda untuk berkenalan dengan pengasasnya, Ustaz Deraman dan buat temujanji untuk datang melawat anak2 ini pada hari sabtu. Sedikit sumbangan wang tunai dari rakan2 fb saya serahkan kepada ustaz bagi memenuhi keperluan anak2 disini... Terdapat 300 orang penghuni lelaki dan perempuan berusia diantara 7 hingga 20 tahun. 


Dayah Nurul Huda..
Tempat berkumpul...
Sesi beramah mesra..
menyerahkan wang sumbangan dari rakan2 fb...

spread the love...

Malam masih muda... apalagi marilah kita shopping kat Hermes Palace Mall atau kat Acheh dikenali sebagai PT. Matahari merupakan department store terbaik... memang rambang mata, pelbagai produk berjenama luar negara dijual disini rata2 boleh kita dapat di Suria KLCC atau Pavillion di KL. Mayya tak lepaskan peluang beli baju dan seluar princess... kebetulan ade sale 50% dapatlah harga dalam RM25 je duit kita.. murahkan?? :)

Hermes Palace @ Banda Acheh
Jom Shopping...

Ok.. penat dah shopping, continue day 2 ye...  ;)

No comments:

Post a Comment